Go Green!

Kempen 'Cintailah Alam Sekitar', dulu-dulu kita selalu dengar kan kempen ni. sekarang pun kat televisyen kita tengok banyak iklan mengenai alam sekitar. Yang peliknya, ramai yang cakap 'Ala, tak penting pun, kalau kita jaga alam sekitar, ada je orang yang kotorkan, jadi tak ada guna'. Hah, persepsi ni perlu diubah sama sekali. Kenapa? Sebagai manusia yang prihatin dan bertanggungjawab, kita kenalah memelihara alam sekitar termasuklah apa jua ciptaan Yang Maha Esa di muka bumi ini.

kalau tengok sampai kat longkang, bahu jalan atau di mana sekalipun, janganlah ada rasa segan untuk kutip sampah tersebut dan buang ke dalam tong sampah yang berhampiran. Tak susah pun, dapat pahala insyaAllah.

Go Green! Hargai alam sekitar untuk generasi masa hadapan. Kita akan rasa tenang bila mata kita menikmati pemandangan yang menghijau, indah. Yang tu dikira terapi emosi sebab secara tak langsung minda kita juga akan berada dalam keadaan sejahtera. Jadi, senang la kita nak cari idea-idea yang bernas dan mahal tu. Haha.


Apa pulak maksud sign di atas? Semua tahu maksud tapi tak amalkan. Berikut adalah sedikit coretan mengenai sign di atas.
Reuse : Guna semula barang terpakai, contohnya kotak boleh digunakan sebagai rumah agam untuk kucing-kucing yang disayangi, hias sikit bagi nampak lawa. Haha
Reduce : Kurangkan penggunaan plastik, plastik susah lupus. hish
Recycle : Kitar semula, contohnya kertas surat khabar boleh dikitar semula untuk menjadi bahan baru. Tapi tu kerja mesin kan
Kesimpulannya, kita lah yang kena pelihara alam sekitar, takkan haiwan pulak kan. Semoga kita sentiasa berada dalam keindahan di sekeliling kita tak kira kat mana pun kita berada. :)

http://fizah-liant.blogspot.com//


0 comments:

 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

fully designed byyoUnique nurdani ©2011 All Rights Reserved

Woah! corner